2.26.2014

Den store strikke inspirasjonen


Noe av det første jeg gjorde etter å finne ut at jeg var gravid med Jonas, var å begynne å strikke. Jeg hentet da frem gammel lærdom fra ungdomskolen. Jeg startet med et enkelt babyteppe og etterpå prøvde jeg meg på voksejakken fra Nøstebarn. Siden den gang har jeg hatt rilledilla.

Jonas har hatt mange forskjellige klær av riller og lillesøster har arvet dem om de ikke allerede har vært oppbrukt.

Rillestrikk er enkelt, det går fort å strikke og det er veldig fint. Og heldigvis er det litt forskjellige oppskrifter å finne der ute. Men en sak som er viktig å tenke på om man skal i gang med riller på pinnen; det er viktig å velge riktig garn. Rillene har en tendens til å sige. Erfaringsmessig synes jeg de beste garna er baby ull, ull/bomull blandinger og alpakka.

Jeg har funnet fem litt rille inspirasjon under. Genserne på første bilde er fra Franske Mamy facktory. Jeg håper å få vise frem Jonas i en slik i løpet av våren. Vesten og den side spente jakken er fra britiske Hambro and Miller






Det finnes også rillestrikk for dem som ikke vil strikke. Under ser du riller fra franske Bonton. Shorts i riller er et must denne sommeren spør du meg! Jakken i litt kraftigere riler har flere likheter med rilletrøyen under.Bildene er hentet fra instagram profilen til Sandnes butikken Barn i gata. De sender varer på forespørsel og er den eneste butikken som fører merket her i landet.



Pickles har mye å komme med når det gjelder rillestrikk. Det som er genialt her er at mange av oppskriftene er på tykkere pinner. Da tar plagget mindre tid å strikke og det gir god selvtillit når en ser at arbeidet vokser fort. Jeg har store planer om å lage en versjon av den sennepsgule bestefarstrøya under.





Til slutt har jeg fått låne noen bilder av strikke dronninga selv; CharlottPettersen. Hun har foret meg med herlig strikkeinspirasjon det siste året. Fineste Herman har mye fint skapet sitt, som for eksempel flere varianter av rillegenseren fra Den store guttestrikkeboka.

Genseren er høy oppe på "strikk til Jonas" lisa mi.



 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar